Pot fi conduse vehiculele transportatoare de marfă fără un dispozitiv tahograf? Răspunsul este NU, și acesta se aplică pentru camioanele de peste 3,5 tone (legislație valabilă din mai 2006), iar din primăvara anului 2019, norma este valabilă și pentru vehiculele mai ușoare de peste 2,4 tone.
Obligativitatea vine din partea UE prin votarea în primăvara acestui an a Pachetul de Mobilitate, o serie de decizii legislative menite să reglementeze mai bine activitatea vehiculelor între 2,4 și 3,5 tone. Acestea au adus modificări substanțiale în normele de transport și au stârnit o serie de controverse în rândul transportatorilor.
Noile reglementări au fost deja votate de Parlamentul European, iar momentul intrării în vigoare vor fi stabilite de către reprezentanții Consiliului Uniunii Europene.
De remarcat este faptul că Pachetul Mobilitate afectează operatorii de transport din Europa Centrală și de Est, deoarece au apărut noi restricții cu privire la accesul pe piețele internaționale, cu următoarele efecte asupra companiilor:
Prezența tahografelor digitale în toate autevehiculele aflate la prima înmatriculare este obligatorie. Unul dintre motivele pentru care se dorește instalarea de dispozitive cât mai performante este diminuarea până la eliminare a fraudelor în ceea ce privește consumul și declararea timpilor de lucru, odihnă și pauză.
Există șoferi sau companii care încă nu respectă norma de 8 sau 9 ore de condus pe zi sau pauzele obligatorii zilnice de 45 de minute. Un tahograf digital ajută la evitarea manipulării diagramelor și păstrarea siguranței pasagerilor, deoarece un șofer care respectă normele de lucru este un șofer odihnit și vigilent la condițiile din trafic.
Activitatea conducătorilor auto trebuie monitorizată printr-un dispozitiv tahograf care măsoară vitezele înregistrate de vehicul, timpii de lucru și kilometrii parcurși.
Sancțiunile pe care le riscă un șofer sau managerul companiei de transport în cazul manipulării ilegale a datelor tahografului:
Un factor decisiv în evoluția transporturilor în următorii va fi jucat de transformarea digitală. Un studiu PWC afirmă că există 5 forțe care vor influența în mod direct activitatea transportatorilor:
Așadar ne aflăm în plin proces de schimbare a sectorului transporturilor la nivel mondial. Piața românească a transportatorilor este destul de fragmentată și ne așteptăm ca în următorii ani să scadă numărul companiilor de transport nou înființate.
Există mulți jucători de talie mică și medie cu flote auto de până în 100 de mașini care își lansează în această perioadă serviciile și este necesar să țină cont de foarte mulți factori pentru a fi în legalitate cu activitatea de transport atât la nivel național cât și internațional.
Ceea ce este important de reținut este că găsirea unei soluții telematice potrivită și pliabilă pe dimensiunea companiei tale de transport va ușura mult din operațiuni, va fluidiza consumul de combustibil, costurile, va ușura descărcarea datelor din tahografele digitale și va oferi informații în timp real despre rute, km și stilul de condus al șoferilor.
Sistemele telematice oferite de SafeFleet, lider pe piața de sisteme de tracking GPS, sunt opțiuni profesionale de monitorizare a flotei auto, de calculare a consumului de combustibil, rutarea traseelor și eficientizarea comunicării cu șoferii.