*Vezi video-interviuri cu Augustin Hagiu - președintele FORT, Delia Chiș - directorul de vânzări pe România și Marian Șchiopu - administrator flotă Dumagas Transport!
Anul 2017 a adus pentru transportatorii români o serie de noutăți - modificări legislative și introducerea de noi taxe, deopotrivă:
Cum sunt percepute aceste noi modificări previzionate pentru anul care urmează? Ce impact au avut măsurile luate în 2017 asupra companiilor românești care se bazează pe activități de transport? Ce înseamnă noua taxă aferenta legii Macron apărută în Franța pentru transportatorii din România? De ce apar astfel de legi și care sunt soluțiile concrete pentru atenuarea efectelor negative - inclusiv la nivel de costuri operaționale?
Am abordat toate aceste subiecte în cadrul evenimentului SafeFleet Users Forum și le-am analizat alături de Președintele Federației Operatorilor Români De Transport - Augustin Hagiu, Directorul de Vânzări pe România - Delia Chiș și clienții SafeFleet cu activități de transport și logistică (Marian Șchiopu - administrator flotă Dumagas Transport).
Îți prezentăm în continuare opiniile acestora sintetizate într-un video-interviu alături de principalele informații care să te ajute să înțelegi mai bine atât contextul actual cât și modul în care urmează să fie implementate principalele modificări ale legislației previzionate pentru anul 2018.
O companie străină care dorește să-și detașeze angajații în Franța trebuie să întocmească o declarație de detașare. Acest lucru trebuie făcut de către angajatorul stabilit în UE sau într-un alt stat, înainte de începerea activității în acea zonă, utilizând platforma SIPSI.
Așa cum se anunța în urmă cu ceva timp, companiile străine care detașează angajați în Franța vor trebui să plătească o vignetă de 40 de euro per fiecare șofer în parte, acest act legislativ (legea Macron) urmând să fie aplicat începând cu 1 ianuarie 2018.
Scopul acestei compensări este deducerea costurilor de exploatare a platformei SIPSI. Prin neîndeplinirea noilor obligații fiscale companiile transportatoare riscă suspendarea accesului la serviciu și o amendă cu o valoare maximă de 2000 euro pe angajat (4000 euro în caz de recidivă în același an).
Citește și: Cum obții formularul A1 ca să respecți prevederile legii Macron pentru transportatori
“O creștere directă pe costul operațional doar că ea nu afectează doar transportatorii din România ci toți transportatorii care tranzitează Franța. Ea va trebui să se reflecte în ceea ce înseamnă tariful prestat.”, ne-a precizat președintele FORT - Augustin Hagiu în interviul acordat în cadrul SafeFleet Users Forum.
Odată cu apariția legilor “protecționiste” (legea Macron & legea MiLog) s-au făcut auzite și primele reacții ale transportatorilor din Estul Europei. Deși la o primă vedere ecourile acestor reacții au rămas fără impact, opoziția față de măsurile adoptate de anumite țări din Europa continuă să se manifeste vocal și constant - cel puțin din partea reprezentanților acestui sector din România.
“Putem spune că [astfel de legi] au creat loc pentru abuzuri, într-o primă fază. Au avut loc abuzuri și încă mai apar astfel de fenomene - ce-i drept izolat. N-a căpătat caracter general abuzul nici în Franța, nici în Germania. Suntem în perioada de standby în ceea ce privește infringement-ul, deci momentan am intrat într-o “săpuneală” la nivel de Comisie dar eu cred că “săpuneala” asta nu va sfârși bine pentru noi pentru că, în paralel, dacă ne uităm pe pachetul de mobilitate și pe Directiva privind detașarea, spre exemplu, lucrurile bat cumva pe direcția pe care au mers statele respective - Franța, Germania și, mai nou, Olanda, Belgia, Spania, Italia și Austria. Se pare că e un curent la nivelul țărilor din blocul vest-european care va conduce la o modificare legislativă importantă în următorii 5 ani.” - Augustin Hagiu
Vezi interviurile complete cu președintele FORT - Augustin Hagiu, directorul de vânzări pe România - Delia Chiș și Marian Șchiopu - administrator flotă Dumagas Transport care vorbesc deschis despre situația actuală a pieței de transport din România și ce schimbări se prefigurează pentru 2018, în video-ul de mai jos.
În contextul în care norme precum Legea Macron (Franța) și Legea MiLog (Germania) continuă să fie adoptate în cât mai multe țări din vestul Europei, transportatorii români caută soluții pentru a rezista pe o piață din ce în ce mai nesigură.
Motivul acestor inițiative legislative implementate și aplicate cu succes de către țări precum Franța, Germania, Austria, Belgia, etc. pare foarte simplu de înțeles. “Am deranjat, suntem mult mai activi și mai harnici în ceea ce privește transportul de marfă - pentru că acesta a deranjat cel mai tare Europa - le-am luat din clienți, lucrăm mai ieftin, mai bine, mai mult și, ca atare, lucrurile s-au îndreptat pe o direcție total greșită, din punctul meu de vedere și în contradicție cu ceea ce a stat la baza fondării UE.”, a explicat Augustin Hagiu.
Singura soluție pe care o vede viabilă în acest moment reprezentantul FORT și care poate fi aplicată la nivel strategic de către fiecare business de transport în parte constă în aducerea salarizării la un prag cât mai aproape de cel practicat în vestul Europei, creșterea direct proporțională a tarifelor. Doar într-un astfel de context vom mai putea vorbi despre o retenție serioasă de personal și o stopare inclusiv a fenomenului de migrare a companiilor românești din transport.
În prezent în România este semnalat un deficit de 20 000 de șoferi profesioniști în timp ce în ultimele 12 luni, firmele românești de transport s-au arătat din ce în ce mai interesate de migrarea în alte țări unde își pot desfășura activitatea într-o manieră cu adevărat profitabilă.
Citește și: OBU All-In-One, plata unică a taxelor de drum pentru tranzitul Europei
Dincolo de aceste măsuri la nivel de strategie de business și de industrie, până la urmă, mai există totodată și o serie de soluții de tehnologie inteligentă care pot fi adoptate pentru a avea un control cât mai eficient asupra costurilor flotelor auto.
Din punctul de vedere al instrumentelor telematice Delia Chiș, directorul de vânzări SafeFleet pe România, ne explică ce opțiuni și funcționalități poate utiliza un administrator de flotă pentru optimizarea costurilor și eliminarea pierderilor care pot fi generate tocmai de raportarea incorectă la noua legislație europeană, Legea Macron:
“Având în vedere că transportatorii, în momentul în care tranzitează sau efectiv descarcă sau încarcă în țările respective, trebuie să facă dovada autorităților străine câte ore au petrecut acolo și dacă și-au plătit șoferii conform legii Macron, de exemplu, noi venim în sprijinul lor cu rapoarte care sunt generate automat, fără un factor uman care să le poată influența în vreun fel. Aceste rapoarte sunt generate automat pe baza sistemului de monitorizare care este montat în interiorul mașinilor. Am văzut că un succes foarte mare îl are raportul Activitate în ROI. Acest raport generează efectiv timpul de lucru al șoferului român pe teritoriul acelor țări.
Desigur mai venim în sprijinul transportatorului și cu descărcarea datelor de la distanță din tahograful digital, descărcarea fișierelor ddd. Știm cu toții că atunci când intră pe teritoriul unei țări tahograful trebuie setat pentru țara respectivă. Din fișierele DDD se vede efectiv timpul petrecut de șofer pe teritoriu acelor țări.”