Principalele riscuri pentru o flotă din domeniul transportului și pentru șoferi, implicit, sunt direct legate de sănătatea și siguranța la volan. De aceea, la nivelul Uniunii Europene a fost emisă o directivă, transpusă și în legislația din România, ce vizează timpul de lucru și timpul de odihnă a șoferilor pe traseu (Directiva 2000/34/CE). Astfel, într-un interval de 7 zile lungimea maximă de lucru este de 48 de ore iar cea de repaus este de 11 ore.
În acest context, principalele obligații legale ale unui șofer se referă la:
Responsabilitățile impuse de cadrul legal cu privire la datele de la tahograf vizează, în egală măsură, și compania deținătoare de flotă auto, în legislația actuală fiind stipulate o serie de reglemetări cu privire la:
Există 4 tipuri de card de tahograf - fiecare având o utilitate specifică:
Cardul tahografic pentru conducător auto - este cardul nominal al șoferului și nu are valoare transmisibilă. Valabilitatea lui este de 5 ani, după această perioadă șoferul având obligativitatea de demara procedura de reînnoire a lui cu minim 15 zile înainte de data de expirare.
Obținerea cardului tahografic pentru conducătorul auto este posibilă prin depunerea următoarelor documente:
*Cetățenii străini care provin din țări din afara UE vor depune suplimentar și act doveditor al dreptului de muncă în România.
Cardul tahografic pentru companie - permite blocarea și descărcarea informațiilor din tahograf.
Valabilitatea acestui card este de 5 ani și obținerea lui se face în baza următoarelor documente:
Cardul tahografic pentru service - este valabil 1 an și se folosește pentru activarea, montarea sau salvarea datelor.
Actele necesare pentru obținerea cardului de tahograf pentru service sunt
Citeste si despre descarcarea datelor din tahograful digital.
În Uniunea Europeană utilizarea tahografului digital este obligatorie pentru toate vehiculele de marfă fabricate după ianuarie 2006.
Această obligativitate legală este dublată de performanța dispozitivului digital care oferă utilizatorului posibilitatea de a înregistra și stoca în siguranță datele, de a le accesa rapid, de a le putea analiza și imposibilitatea de manipulare a datelor din diagrama tahografului.
Informațiile înregistrate de tahograful digital sunt stocate atât pe carduri cât şi în memoria internă a aparatului tahograf. Pentru citirea și interpretarea datelor înregistrate de tahograful digital, managerul de flotă are nevoie de un soft special.
Tahografe mecanice sau analogice au o serie de limitări în raport cu cele digitale. Spre deosebire de tahografele digitale, tahografele analogice nu permit instalarea sistemelor de limitare de viteză și nu pot, astfel, furniza cu acuratețe informații cu privire la siguranța șoferului.
Utilizarea tahografelor analogice sau mecanice a început în 1970 și au început să fie înlocuite treptat de cele digitale - dispozitive care combină caracteristicile unui ceas cu cele ale unui vitezometru. Tahografele digitale oferă avantaje superioare cu privire la înregistrarea vitezei, perioadele de staționare sau de mișcare, stocarea criptată a informațiilor și accesul la informațiile înregistrate.
(citește a doua parte a articolului)