Provocările unui business din domeniul transporturilor

Scris de: SafeFleet in data de: 14.08.2019 10:59:43

provocari transporturi business

Demararea unei noi afaceri poate fi o provocare, dar poate fi și un motiv de satisfacție atunci când încep să se vadă rezultatele, iar angajații și clienții sunt mulțumiți. A avea propria firmă mai ales în România, este o reală aventură. Te confrunți cu provocări zilnice în descifrarea puzzle-ului legislativ, în a găsi colegii potriviți și în a depăși așteptările noilor tăi clienți.

Domeniul transporturilor este unul solicitant, având în vedere că în prezent sunt aproximativ 35.000 de firme de transport românești care efectuează rute atât în țară cât și în străinătate. Numărul șoferilor români profesioniști depășește 350.000 și sunt puține firme de transport care au mai mult de 100 de camioane.

Conform Capital.ro, piața de transport din România depășește 5 miliarde de Euro și reprezintă aproximativ 5% din PIB. Avem de-a face cu o piață fragmentată, cu multe firme de mici dimensiuni care fac eforturi pentru a îndeplini toate condițiile legislative de funcționare pe teritoriul României.

Care este legislația națională privind funcționarea firmelor de transport?

Pentru ca o firmă de transport să funcționeze legal în România, este necesar ca aceasta să fie înscrisă în Registrul Electronic Național al operatorilor de transport rutier și în Registrul Electronic Național al întreprinderilor de transport rutier în cont propriu. 

O firmă la început de drum trebuie să se înscrie cu următoarele date pentru a fi introdusă în Registrul Electronic Național:

  • Denumirea și forma juridică a întreprinderii
  • Adresa sediului
  • Numele managerilor de transport
  • Tipul licenței comunitare: transport mărfuri sau transport persoane
  • Numărul și seria copiilor licenței comunitare

Accesul la activitatea de operator de transport rutier se realizează când:

  • Firma are licență comunitară eliberată
  • Sediul firmei se află pe teritoriul României și deține toate documentele contabile, documentele de gestionare ale personalului, perioadele de repaus și de lucru pentru eventualele verificări 
  • Firma dispune de unul sau mai multe autovehicule înmatriculate în RO

Din punct de vedere legislativ, un manager de transport este considerat profesionist dacă acesta:

  • Conduce permanent activitățile de transport
  • Este angajat, director, proprietar sau acționar a întreprinderii
  • Este rezident în UE
  • Are certificat de competență profesională

Efectuarea transportului național de mărfuri sau pe cont propriu

Operatorul de transport trebuie să aibă la bord copia licenței comunitare, documentul de transport și celelalte documente specifice. Dacă este vorba de transport rutier contra cost de mărfuri, la bordul vehiculului rutier trebuie să fie:

  • Legislația de serviciu valabilă a conducătorului auto
  • Certificatul de competență profesională a conducătorului auto
  • Contractul de închiriere/leasing în original sau în copie 
  • Atestatul de conducător auto

De asemenea pentru efectuarea transportului rutier internațional de mărfuri este nevoie în cazul unui control, de prezentarea licenței comunitare, a documentului de transport, a autorizației de transport internațional și a tuturor celorlalte documente specifice.

Legislația pentru transporturile internaționale

Transporturile internaționale se pot face pe baza licenței comunitare. Documentele care trebuie să existe la bord sunt:

  • Copia licenței comunitare
  • Legitimația de serviciu a șoferului
  • Certificatul de competență profesională
  • Contractul de închiriere sau leasing
  • Atestatul de conducător auto

Tipuri de autorizații utilizate pentru transporturile internaționale:

  • CEMT
  • BSEC
  • Autorizațiile bilaterale, de tranzit și de terță țară

Vehiculele transportatoare trebuie să plătească taxele vamale, taxe de drum și alte obligații fiscale. Garantarea taxelor se poate face pe baza regimului de TIR și a regimului de transport comunitar. De asemenea vehiculele trebuie să dețină și certificatul de verificare tehnică. 

Recent, noul pachet de Mobilitate - CE 561 și legile protecționiste din anumite țări au îngreunat activitatea transportatorilor români în străinătate. 

Legile protecționiste din Franța și Belgia au fost criticate de UNTRR (Unitatea Națională a Transportatorilor Rutieri din România), deoarece transporturile sunt puternic afectate de barierele pe care le ridică țările față de firmele românești pe motivații de probleme legate de competiție. Taxele au crescut pentru români, speculându-se o tendință de a exclude de pe piață a firmelor de transport din estul Europei.

Pachetul de Mobilitate presupune o serie de trei directive votate în prima parte a anului 2019 și include restricții privind accesul pe piețele internaționale. Scopul este evitarea practicilor ilegale și depășirea activităților naționale impuse. 

O altă problemă este inițiativa de modificare la nivel UE a RCA, fapt pentru care UNTRR a făcut o sesizare la Curtea de Justiție UE. Riscul modificării legii RCA ( eliminarea tarifelor de referință și a limitei de 25% a cheltuielilor administrative), ar declanșa o criză a pieței RCA cu o creștere semnificativă a tarifelor, deși motivul ar fi asigurarea unei pieți mai libere.

Noi sau UE?

Într-adevar, ultimele modificări legislative îi pun în dificultate pe transportatorii români, aceștia trebuind să se adapteze în mod constant noilor condiții de drum pentru a efectua în continuare transporturi internaționale legale și în siguranță. 

Unele firme pot adapta o atitudine ostilă de genul ”Noi sau UE”, însă un business solid este business-ul capabil să susțină în continuare activitatea indiferent de schimbările din piață. 

De aceea a deține sau a administra o firmă de transport este o reală aventură, dar una care își merită toate investițiile și eforturile la final de an.

Importantă este și alegerea unor parteneriate solide care să asigure suportul tehnic necesar digitalizării, soluții performante de monitorizare a activității, pentru plata taxelor internaționale cu ajutorul dispozitivelor OBU și pentru eficientizarea activității în general. 

Un astfel de partener este SafeFleet, soluția telematică numărul 1 din România. Avem cel mai complet set de servicii de monitorizare prin GPS, optimizare rute și comunicare cu șoferii, de descărcare de date din tahografe și plata automată a taxelor de tranzit a Ungariei cu OBU1.


Vrei să afli mai multe despre SafeFleet?
Redu costurile flotei tale cu până la 25%

Click me

 

Topics: Legislatie europeana transportatori