Există o corelație directă între moralul scăzut al șoferilor și productivitatea scăzută, cu efecte vizibile asupra întregii activități a flotei tale auto și, paradoxal, invizibile asupra costurilor, mai ales dacă omiți să iei măsuri în timp util.
Deși impactul negativ sau pozitiv asupra moralului șoferilor pare mai degrabă o problemă pentru departamentul de HR, sunt mai multe măsuri pe care le poți lua chiar tu, managerul de flotă. Iată câteva dintre acțiunile pe care le poți avea în vedere dacă dorești să crești moralul șoferilor tăi.
Îmbunătățește ergonomia vehiculelor
Fii proactiv și observă ce nereguli există și ce modificări pot crește ergonomia vehiculelor flotei tale. Cu cât acționezi mai repede, cu atât scazi impactul negativ asupra moralului șoferilor sau scazi riscul de a cauza afecțiuni sau, mai rău, leziuni greu de recuperat. Măsurile care îmbunătățesc ergonomia vehiculelor au un impact semnificativ asupra activității flotei: scăderea compensațiilor acordate șoferilor, îmbunătățirea productivității șoferilor și scad erorile generate de oboseală, care, la rândul lor, pot duce la accidente grave.
Folosește tehnologia pentru a-i face meseria mai ușoară
De la aplicații la noi dispozitive, tehnologia dedicată managementului flotei aduce o mulțime de tool-uri pentru creșterea productivității. Soluțiile telematice fac activitățile de zi cu zi mai ușoare pentru toți angajații, dar în special pentru șoferii plecați pe teren. Moralul scăzut poate duce la probleme de comportament atât când vine vorba de stilul de condus, cât și în relațiile cu ceilalți angajați sau cu clienții. Observând aceste probleme cu ajutorul soluțiilor telematice, ai ocazia de a lua măsuri imediate, înainte ca fenomenul să ia amploare, cu efect direct asupra calității muncii.
Asigură o comunicare mai bună între șoferi și dispecerat
Comunicarea cu șoferul are impact pozitiv asupra activității flotei, dar și asupra moralului șoferilor. Gândește-te numai la beneficiile aduse de scăderea timpilor petrecuți pe rute greșite la creșterea vitezei cu care se transmit informații noi bidirectional, în special când apar modificări, ca anularea unei comenzi sau reconfigurarea traseului datorită unor incidente petrecute pe ruta stabilită inițial.
Implementează programe de răsplătire a performanțelor
La fel cum pentru tine e importat să menții productivitatea la nivel înalt, și pentru șoferi este important să le fie recunoscute eforturile de a se ridica la nivelul așteptărilor tale. Oferă bonusuri șoferilor care ating sau chiar depășesc obiectivele setate, celor care au un profil impecabil, care respectă condițiile legale de circulație, celor care sunt apreciați de clienți. Chiar și în rândul celor cu probleme de comportament pot exista programe dedicate, prin care să îi feliciți pentru progresele importante făcute spre corectarea greșelilor.
Studiile arată că 70% dintre angajații cu moral scăzut sunt în căutarea unui nou loc de muncă. E un procent care ar trebuie să îți dea de gândit, mai ales dacă ai șoferi care au înregistrat rezultate remarcabile în trecut, dar al căror performanțe a scăzut odată cu moralul. În plus, gândește-te la costurile pe care le ai cu pregătirea unor șoferi noi și la timpul investit pentru a-i ajuta să se alinieze culturii și politicilor flotei tale.
E mult mai ușor să readuci relațiile create cu actualii șoferi pe drumul cel bun și să clădești sentimentul de încredere și suport reciproc. Efectele pozitive se vor observa imediat în rândul angajaților, a clienților și în rezultatele obținute de flota ta.