1. Ce obligații aduce Pachetul de Mobilitate 1 pentru transportatori și când vor intra în vigoare
Transportul rutier va rămâne și în 2021 unul din cele mai importante sectoare care contribuie la exportul de bunuri din România. Din acest motiv, schimbările survenite în acest domeniu au un puternic impact asupra întregii economii.
Izbucnirea pandemiei de COVID-19 s-a resimțit puternic și în acest sector, atât la nivel local, și cu atât mai mult dacă ne raportăm la transportul internațional. Pe lângă acest context epidemiologic sensibil, 2020 a venit cu transformări majore în această industrie. Transportul rutier de mărfuri din Europa a fost supus mai multor reglementări legale de-a lungul timpului care au încercat să armonizeze standardele de siguranță, tonaj și dimensiuni, timpii de condus sau urmărirea activităților camioanelor.
Cu toate acestea, în lunile de după declanșarea stării de urgență, un nou pachet de mobilitate pentru transporturi, adoptat de către Parlamentul European, în iulie 2020, a stârnit o serie de nemulțumiri venite din partea mai multor state membre UE, cu atât mai mult cu cât revizuirea a fost promovată de statele mai înstărite ale blocului comunitar.
Este vorba despre Regulamentul Nr. 1054/ 2020 al Comisiei Europene, parte din Pachetul de Mobilitate 1 care schimbă regulile pe piața transportului rutier de mărfuri din Uniunea Europeană. Noul pachet de mobilitate a intrat în vigoare din luna septembrie a anului trecut.
2. Ce prevede concret Pachetul de Mobilitate 1
Acest pachet de mobilitate a fost publicat în data de 31 iunie 2020, în jurnalul oficial al Uniunii Europene, nr. 249L și include o modificare a două Regulamente adoptate anterior:
- Regulamentul (CE) nr. 561/2006 în ceea ce priveşte cerinţele minime referitoare la duratele de conducere zilnice şi săptămânale maxime, pauzele minime şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal;
- Regulamentul (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte poziţionarea prin intermediul tahografelor.
Cea mai importantă prevedere a acestui pachet de mobilitate este cea care îi obligă pe transportatori să se întoarcă la fiecare opt săptămâni acasă, în statul membru din care au primit autorizația pentru transport.
Totodată, se interzice ca perioadele de repaus săptămânal să se efectueze la bordul vehiculului, motiv pentru care șoferul se va întoarce la centrul operațional al angajatorului sau la locul său de reședință. Pachetul de Mobilitate 1 mai prevede și stabilirea de limitări suplimentare la efectuarea operațiunilor de cabotaj și instituirea unor norme specifice privind detașarea conducătorilor auto.
3. De ce creează nemulțumiri Pachetul de Mobilitate 1
Pachetul de Mobilitate 1 a venit la inițiativa unor țări precum Franța sau Olanda, care consideră necesar un nou pachet de mobilitate pentru transport. Statele se arată îngrijorate de prețurile mai mici impuse de companiile din Europa de Est care activează pe piață și de impactul pe care aceste practici le au asupra lor.
Deși, în esență, pachetul conține măsuri bune pentru șoferi, încalcă, în același timp principiul liberei circulații a serviciilor, a bunurilor și a forței de muncă în interiorul Pieței Unice. Potrivit Directivei 2004/38/CE a Parlamentului European și a Consiliului, românii au „dreptul de ședere pe teritoriul altui stat membru pe o perioadă de cel mult trei luni, fără nicio altă condiție sau formalitate în afara cerinței de a deține o carte de identitate valabilă sau un pașaport valabil”.
De partea cealaltă a baricadei, Organizațiile patronale, precum Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), sunt de părere că prevederile incluse în acest pachet de mobilitate pentru transport conțin elemente discriminatorii atât pentru transportatorii din România, cât și pentru ceilalți parteneri din regiunile periferice ale Europei.
Bulgaria a adoptat, la rândul său, o poziție fermă cu privire la pachetul de mobilitate nou introdus, atacând la Curtea Europeană de Justiție aceste prevederi, acțiuni demarate și de autoritățile din România. În acest demers s-au alăturat și Cipru, Estonia, Malta, Letonia, Lituania, Polonia şi Ungaria, care susțin că Pachetul de Mobilitate 1 pune în pericol eforturile de redresare economică ale multor state, mai ales în contextul pandemiei generate de virusul SARS-CoV-2.
Totodată, un studiu realizat de KPMG, solicitat de UNTRR arată că prevederile Pachetului de Mobilitate 1 poate produce pierderi anuale de 524 milioane de euro pentru transportatorii rutieri români, în contextul în care sunt necesare costuri suplimentare în ceea ce privește locurile de cazare, combustibilul, taxele de drum, parcările securizate, costurile pentru întreţinere şi reparaţii și cele pentru instalarea de tahografe inteligente. În acest sens, SafeFleet a creat 3 pachete SafeTacho, care răspund punctual nevoilor flotei tale în ceea ce privește utilizarea tahografului digital.
Aceste creșteri ale costurilor care duc la o scădere drastică a veniturilor încasate îi vor determina pe mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte state membre ale UE. KPMG previzionează că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor înregistra scăderi cu 4,5 miliarde de euro, adică o diminuare de 1,4% a produsului intern brut național.
„Operatorii de transport români sunt obligați să parcurgă 1.300 km în plus pentru a se conforma noilor reguli, în timp ce polonezii, slovacii și ungurii ar trebui să parcurgă jumătate din distanță sau chiar mai puțin. Revenirea la țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta ar putea duce la 1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 tone CO2/an”, explică reprezentanții UNTRR, care arată că Pachetul de Mobilitate 1 contravine obiectivelor Green Deal ale UE, pentru că încurajează generarea de emisii suplimentare de CO2 din partea transportatorilor rutieri.
Ulterior, Comisia Europeană a declarat că va evalua cu atenție măsurile incluse în Pachetul de Mobilitate 1.