Modificări legislative care afectează transportatorii în contextul COVID-19

Scris de: SafeFleet in data de: 02.04.2020 08:42:14

modificari legislative transport marfa covid-19

Transporturile sunt una din industriile cele mai afectate de criza economică și socială cauzată de pandemia Coronavirus, la nivel global. Pe de o parte, autoritățile caută limitarea mișcării persoanelor, pentru a încetini răspândirea virusului și au impus restricții de circulație atât la frontiere cât și în interiorul statelor.

Pe de altă parte, transportatorii trebuie să-și continue operațiunile, acestea fiind vitale pentru a asigura aprovizionarea populației cu cele necesare traiului și aprovizionarea firmelor cu cele necesare continuării activității economice.

Confruntați cu o avalanșă de informații mai mult sau mai puțin corecte, pe toate canalele media, am considerat util să venim în întâmpinarea voastră cu o selecție verificată, din surse oficiale, a celor mai importante modificări legislative care impactează activitățile transportatorilor în contextul Stării de Urgență cât și ulterior.

Citiți în continuare pentru a fi la curent cu ultimele schimbări legislative care impactează activitatea transportatorilor de marfă, în contextul pandemiei COVID-19.

1. Când sunt obligați transportatorii de marfă să stea în carantină sau să se autoizoleze?

Obligativitatea carantinei de 14 zile pentru cetățenii care intră în țară venind din zone cu mai mult de 500 de cazuri de COVID-19 nu se aplică șoferilor de vehicule de marfă de peste 2,4 tone dacă la intrarea în țară cu vehiculul nu prezintă niciun simptom de infectare, “au în dotare dezinfectant, mănuși, mască pentru față și prezintă documente care atestă traseul de deplasare până la destinație” (Hotărârea nr. 13/21.03.2020 a CNSSU).

2. S-au făcut modificări legislative privind organizarea timpului de lucru pe perioada pandemiei COVID-19

Mai multe țări europene, printre care și România, au solicitat derogări de la Regulamentul (CE) NR. 561/2006 privind organizarea timpului de lucru, în contextul pandemiei COVID-19. Astfel, majoritatea statelor a crescut temporar limita zilnică de ore de condus pentru transportatori de la 9 ore la 11 ore, reducând în același timp perioada obligatorie de odihnă zilnică de la 11 ore la 9 ore.

În cele mai multe cazuri, timpul de conducere neîntreruptă a fost stabilit la 5h 30min. Puteți vedea lista completă de derogări stabilite de fiecare țară în această listă a Comisiei Europene.


Citește și:
Tot ce trebuie să știi despre tahograful digital în 2020

3. S-au creat culoarele de tranzit pentru transportul mărfurilor în România

Toate camioanele de marfă din state UE sau non-UE care circulă în România trebuie să urmeze traseele predefinite de către Ministerul Transporturilor împreună cu MAI, indicate aici

Coridoarele de transport pot fi vizualizate și pe această hartă interactivă, unde puteți găsi și benzinăriile și parcările destinate tranzitului pentru transport rutier.


Coridoare de tranzit pentru transportul mărfurilor în România


4. În contextul pandemiei, s-au stabilit derogări de la restricțiile generale de circulație în Europa

Pentru a face față cerințelor de aprovizionare pe parcursul carantinei, cele mai multe țări europene au eliminat temporar diverse categorii de restricții de circulație pentru vehiculele transportatoare de marfă. 

Având în vedere că tipurile de vehicule exceptate de la restricții și perioadele de timp aplicabile diferă între state, iată aici un document care centralizează situația actuală a derogărilor în Europa - click aici.


5. Cum se pot obține cardurile tahografice, atestatele profesionale sau licențele relevante, pe perioada pandemiei


Conform Hotărârii nr. 1/15.03.2020 a ARR, pe perioada Stării de Urgență COVID-19, toate actele necesare obținerii cardurilor tahografice, atestatelor, certificatelor sau oricăror documente eliberate de ARR trebuie trimise prin poștă sau curierat, cu confirmare de primire, iar răspunsurile ARR vor fi primite în același mod.


Citește și: Cum să controlezi consumul de combustibil al flotei tale auto

6. Prelungirea valabilității documentelor în perioada Stării de Urgență

Anumite documente eliberate de instituții ale statului vor beneficia de prelungirea automată a valabilității pe perioada Stării de Urgență. 

  • Permisele de conducere - conform DRPCIV, permisele de conducere, autorizațiile provizorii de circulație și dovezile înlocuitoare ale certificatelor de înmatriculare sau permiselor care expiră în perioada Stării de Urgență vor avea valabilitatea prelungită până la încetarea acesteia.
  • Certificatele de pregătire profesională ADR - în baza unui acord multilateral recent încheiat între mai multe țări europene, certificatele de pregătire profesională ale conducătorilor auto care ar fi expirat între 1 martie și 1 noiembrie 2020 vor rămâne valabile până la 30 noiembrie 2020.  Aceeași prevedere se aplică și certificatelor consilierilor de siguranță pentru transportul de mărfuri periculoase. 
  • ITP - valabilitatea certificatelor ITP nu va fi extinsă, deoarece este necesară menținerea siguranței circulației pe drumurile publice, iar agenții economici care le emit nu sunt autorități publice (conform RAR). 

Sperăm că aceste informații vă vor fi de folos în organizarea activităților de transport în perioada imediat următoare, și vom reveni cu noi detalii pe măsură ce apar.

Ca practică generală, recomandăm urmărirea informațiilor verificate ca venind doar de la surse oficiale și respectarea tuturor regulilor aplicate de autorități pentru a putea trece cu bine de această perioadă dificilă.

 

New call-to-action

Topics: Stiri/Info, Managementul flotei, News, Informatii, legislatie