Piața vehiculelor electrice a avut multe suișuri și coborâșuri de la prima mașină electrică produsă în serie, inventată în 1839 de către Robert Davidson. După avântul inițial de la finalul secolului al XIX-lea, când chiar și Porsche a produs un vehicul electric (P1, în 1898), descoperirea petrolului brut în Texas și modelul T de la Ford au marcat începutul unei lungi ere de dominație a autovehiculelor cu combustibili fosili.
Abia în 2003 a început renașterea vehiculelor electrice, odată cu fondarea companiei Tesla. Pașii inițiali în această nouă eră au fost mici, însă au pus bazele schimbării masive a industriei auto la care asistăm azi.
Împinse de un complex de factori economici (disponibilitatea și prețul petrolului), sociali, politici și de mediu, tot mai multe companii producătoare de autovehicule au pivotat înspre modelul EV, în ultimii ani. Volvo, BMW și Mercedes au anunțat că toate vehiculele pe care le vor produce de acum înainte vor fi cel puțin parțial electrice (diverse modele hibride), și mulți alții le urmează exemplul. În 2020 se estimează că pe piețele europene vor fi disponibile cel puțin 175 de modele de mașini electrice, ajungând la 330 până în 2025.
Cu toate acestea, la nivel global, dezvoltarea infrastructurii necesare pentru alimentarea și mentenanța vehiculelor electrice nu a ținut până acum pasul cu ritmul achizițiilor de vehicule electrice de către clienți.
Dar cum se traduc aceste evoluții în piața auto din România, și cum pot cei interesați de vehiculele electrice să se asigure că vor beneficia de infrastructura necesară? Vom analiza aceste aspecte mai jos.
Situația vehiculelor electrice în România
Piața românească a vehiculelor electrice a crescut constant în ultimii ani, stimulată atât de programul RABLA, care acordă bonusuri semnificative pentru achiziția vehiculelor electrice, cât și de înclinațiile românilor spre ultimele tehnologii sau protecția mediului.
Astfel, la finalul lunii august 2020, în România erau înmatriculate 4245 de vehicule electrice, din care 1327 au fost înregistrate în anul curent. Aceasta reprezintă o creștere cu 26% a înmatriculărilor EV față de aceeași perioadă a anului trecut (2019), ceea ce înseamnă că sunt șanse ca până la finalul anului să se atingă nivelul de 5000 de EVs înmatriculate la nivelul țării.
Cele mai populare modele de mașini electrice pe piața autohtonă au fost pentru multă vreme Renault ZOE, BMW i3 și Nissan Leaf, însă recent acestea au pierdut teren în fața unor modele ca Skoda CitiGo, Hyundai Kona sau Volkswagen E-UP! - reflectând numărul crescut de opțiuni disponibile pe piața EV.
Chiar și înmatriculările de noi mașini electrice din segmentul high-end au fost în creștere recent, cu toate că în numere mult mai mici decât modelele menționate mai sus (15 noi înmatriculări în august 2020).
Cum stăm, însă, la capitolul stații de încărcare - fără de care vehiculele electrice nu pot, desigur, funcționa?
În august 2020, numărul locațiilor de încărcare la nivel național a crescut la 529 - un număr, totuși, insuficient pentru a asigura o infrastructură fiabilă pentru proprietarii de EV. Cele mai multe stații de încărcare sunt deocamdată instalate cu precădere de către hoteluri, restaurante, benzinării, service-uri auto, supermarket-uri sau mall-uri, care caută să atragă mai mulți clienți prin aceste facilități.
După cum putem vedea, însă, aceste inițiative nu sunt de ajuns pentru a susține cererea existentă, și multe alte tipuri de companii ar putea sprijini infrastructura pentru mașini electrice și în același dobândi avantaje importante, alegând să instaleze stații de încărcare electrice în locațiile lor.
Iată în continuare doar câteva din aceste avantaje și companiile care ar putea beneficia de ele.
Citește și: Viitorul Flotelor Auto este Electric
Beneficiile instalării de stații de încărcare EV la sediile firmelor
Dacă tendințele pieței de vehicule electrice vor continua în următorii ani - și avem motive bune să credem ca o vor face, având în vedere prăbușirea cererii pentru petrol și obiectivele asumate de guverne la nivel european și național - atunci ne putem aștepta ca din ce în ce mai mulți oameni să aibă nevoie de stații de încărcare pentru vehiculele lor electrice, pe parcursul întregii zile.
Iată, prin urmare, cinci avantaje de care se pot bucura companiile care instalează stații de încărcare EV la sediile lor.
1. Satisfacția crescută a clienților
Oferind o facilitate care ajută clienții posesori de mașini electrice să scape de grija autonomiei acestora pe parcursul zilei, compania ta va veni în întâmpinarea nevoilor acestora și se va bucura de o apreciere crescută - atât din partea clienților, cât și a partenerilor, vizitatorilor, ș.a.m.d.
În plus, dacă business-ul tău beneficiază de pe urma timpului petrecut de potențialii clienți în locație, stațiile de încărcare electrice le vor oferi acestora un motiv în plus pentru a nu pleca prea repede.
2. Eficiență crescută și reducerea cheltuielilor
Angajații care vin la serviciu cu mașina electrică nu vor mai pierde timp prețios în trafic, căutând locuri de alimentare, dacă au această facilitate disponibilă la sediul firmei.
Iar dacă organizația ta are vehicule electrice în flota sa auto sau comercializează astfel de vehicule, disponibilitatea unui număr suficient de stații de încărcare EV la sediul firmei este aproape obligatorie, pentru a asigura desfășurarea eficientă a operațiunilor.
3. Satisfacția angajaților
Dacă printre angajații tăi se numără posesori de mașini electrice, punându-le la dispoziție stații de încărcare EV la locul de muncă le vei oferi un beneficiu extrasalarial concret și extrem de apreciat, deoarece le face efectiv viața mai ușoară. Angajații respectivi vor simți că firma vine în întâmpinarea nevoilor lor și în mod sigur vor promova compania în rândul cunoscuților.
Prezența stațiilor de încărcare electrice la sediul companiei poate funcționa și în sine ca un factor atractiv pentru potențiali candidați interesați să lucreze în compania ta, și ar putea chiar încuraja alți angajați sau clienți să facă trecerea la un vehicul electric.
4. O imagine pozitivă a brand-ului
Sustenabilitatea și preocuparea pentru protecția mediului sunt elemente tot mai importante ale brandurilor proiectate de companii azi. De ce? Pentru că atât clienții cât și angajații se așteaptă ca o companie să aibă o abordare responsabilă față de mediu și să implementeze practici de business sustenabile din punct de vedere al resurselor.
Instalând stații de încărcare electrice la sediu și alte puncte de business, compania ta va demonstra că vrea să reducă impactul asupra mediului pe care îl au vehiculele poluante, și că s-a angajat să sprijine comunitatea interesată de mașini electrice și de protecția mediului în general.
Astfel, atât angajații, clienții sau potențialii angajați vor fi cu atât mai motivați să lucreze cu compania ta.
Citește și: De ce să cumperi o mașină electrică în România?
5. Poziționarea companiei în avangarda industriei
Companiile care se îndreaptă acum spre tehnologia vehiculelor electrice sunt încă văzute ca inovatoare și deschizătoare de drumuri. Instalând stații de încărcare EV la punctele de lucru ale firmei, și eventual adoptând și vehicule electrice în flota ta auto, vei reuși să poziționezi brand-ul ca fiind orientat spre viitor, progres tehnologic și bunăstarea societății. Această viziune este atrăgătoare atât pentru potențiali clienți, cât și pentru angajați.
Ce tipuri de companii ar trebui să ia în calcul instalarea stațiilor de încărcare EV?
Iată câteva tipuri de business la care poate nu te-ai fi gândit că ar putea să instaleze stații de încărcare electrice - însă care se pot bucura de multe din avantajele enumerate mai sus, dacă o fac.
- Companii cu flote comerciale care dețin mai multe vehicule electrice - cum ar fi companiile de transport, logistică sau distribuție. Instalarea unor stații de încărcare EV de putere suficientă pentru toate vehiculele flotei este, în acest caz, o condiție absolut necesară desfășurării operațiunilor flotei.
- Complexurile de clădiri de birouri - unde activează numeroase companii din sectoarele serviciilor sau tehnologiei, în care tot mai mulți angajați vor fi proprietari de mașini electrice în viitorul apropiat. Oferirea facilităților de încărcare EV lângă clădirile de birouri va atrage companii noi în complex și va păstra angajații celor deja prezente mulțumiți.
- Firmele de leasing care oferă vehicule electrice - vor trebui, desigur, să dețină suficiente stații de încărcare la showroom-uri sau sediu, astfel încât diversele modele EV din ofertă să poată fi încărcate, testate, etc.
- Companiile de taxi sau car sharing - flotele acestor companii vor conține frecvent mașini electrice aflate în proprietatea șoferilor. Prin urmare, astfel de firme își pot crește semnificativ afacerile dacă pun la dispoziția șoferilor stații de încărcare electrice la sediu sau în punctele de lucru.
- Orice organizație care pune la dispoziția angajaților mașini de companie electrice - companii din domeniile bancar, asigurări, telecom, securitate, utilități publice și multe altele, pot realiza economii substanțiale de costuri folosind mașini electrice în flotele lor auto. Ele vor trebui, însă, să asigure și infrastructura necesară alimentării și întreținerii vehiculelor electrice.
Citește și: Programul Rabla Plus 2020
Ce fel de stații de încărcare electrice ar trebui să instalezi la sediul companiei?
Stațiile de încărcare electrice se încadrează în două categorii, în funcție de tehnologia folosită: CCS/CHAdeMO sau Type 2. În momentul de față, cele mai multe stații de încărcare instalate pe teritoriul țării noastre sunt Type 2 (758), conform portalului Plugshare.
Pentru a beneficia de toate avantajele ce derivă din instalarea unor stații de încărcare EV la sediul sau punctele de lucru ale firmei tale, este indicat să alegi încărcătoare care sunt compatibile cu cât mai multe modele de mașini electrice, și în același timp oferă siguranță în funcționare, indiferent de gradul de încărcare al rețelei de curent sau de condițiile meteo.
Spre exemplu, stațiile de încărcare pentru mașini electrice oferite de LEKTRI.CO (partener SafeFleet) sunt proiectate să alimenteze orice model EV, la orice temperatură și să se poată încadra ușor în orice spațiu sau design arhitectural.
Încărcătoarele LEKTRI.CO folosesc conectoare Type 2 și sunt certificate conform standardului internațional IEC61851. În funcție de nevoile de putere și amplasarea pe care o dorește compania ta, poți alege între următoarele modele de stații de încărcare electrice:
JOY 2.0 - 22kW
- Mod de încărcare: Mode 3, control avansat asupra încărcării, prin comunicarea dintre stație și vehicul. Utilizare directă a cablului de încărcare.
- Conector: Type2, cu cablu atașat de 5m
- Putere de încărcare (kW): 3.7kW – 7.4kW (branșament monofazat) sau 11kW – 22kW (branșament trifazat)
- Curent de încărcare (A): 32A (max)
- Curent de încărcare programabil la instalare: 6A, 10A, 13A, 16A, 24A, 32A (max)
- Dimensiuni: 23 cm x 31 cm x 10 cm
- Certificare IP54: Protecție împotriva prafului și a apei, instalare în aer liber.
- Conexiune: Bluetooth 4.2 – GPRS/3G
AVA 2.0 - 43kW
- Mod de încărcare: Mode 3
- Conector: Type2, cu cablu atașat de 5m
- Putere de încărcare (kW): 43kW max (branșament trifazat)
- Curent de încărcare (A): 63A (max, branșament trifazat)
- Curent de încărcare programabil la instalare: 6A, 10A, 13A, 16A, 24A, 32A, 48A, 63A (max)
- Dimensiuni: 23 cm x 31 cm x 10 cm
- Certificare IP54: Protecție împotriva prafului și a apei, instalare în aer liber.
- Conexiune: Bluetooth 4.2 – GPRS/3G
Atât proprietarii cât și utilizatorii stațiilor de încărcare pot accesa portalul LEKTRI.CO pentru a vedea informații detaliate despre stațiile de încărcare și procesul de alimentare. Desigur, informațiile afișate pentru proprietarii stațiilor de încărcare sunt securizate și mult mai complexe decât pentru utilizatori, permițând proprietarului să urmărească activitatea detaliată pe fiecare încărcător în parte.
Odată cu achiziționarea unei stații de încărcare LEKTRI.CO pentru sediul firmei tale, vei beneficia și de consultanță tehnică și recomandări de instalare (în funcție de tipul rețelei electrice, amplasare, etc.), precum și de mentenanță inclusă, pe toată perioada contractului.
Dacă vrei să afli mai multe despre stațiile de încărcare electrică și cum te pot ajuta să-ți duci afacerea la un nou nivel, vizitează site-ul dedicat încărcătoarelor EV sau contactează echipa LEKTRI.CO prin formularul de mai jos.