Tipurile de tahografe și timpii de conducere și de odihnă.

Scris de: Camelia Filip in data de: 17.04.2019 09:59:15

tahograf-tipuri


Conform legislației în vigoare, vehiculele de transport sau de mărfuri au obligația de a fi echipate cu limitatoare de viteză și tahografe. Tahograful este dispozitivul special care monitorizează informațiile despre cursă, modul de condus al șoferilor și despre timpii de condus ai acestora. Legislația prevede ca toate vehiculele aflate la prima înmatriculare să fie dotate cu tahografe digitale.

Pentru utilizarea unui tahograf digital este necesară instalarea unui software special, la fel și pentru descărcarea datelor de pe acesta. Informațiile sunt stocate pe cardul șoferului sau în memoria internă a aparatului tahograf. Autoritatea Rutieră Română este instituția specializată care decide dacă este necesară înlocuirea unui tahograf analog care nu mai funcționează corespunzător cu unul digital.

Care sunt tipurile de tahografe?


Tahograful digital

Informațiile înregistrate de computerul de bord sunt memorate de tahograful digital și stocate până acestea sunt descărcare cu ajutorul programului dedicat.

Principalele informații pe care le stochează tahograful digital sunt:

  • Numărul de înregistrare al vehiculului

  • Identitatea șoferului

  • Activitatea șoferului

  • Viteza cu care s-a circulat

  • Numărul de kilometri parcurși

  • Verificările din service

  • Activitățile de control

Accesarea și analiza datelor oferite de tahografe sunt foarte importante pentru managerii de flote auto deoarece aceștia pot obține diverse rapoarte de activitate ale șoferilor și au un control mai bun asupra modului în care șoferii conduc. Principalul avantaj este creșterea eficienței managementului din perspectiva timpului și a resurselor consumate pe parcursul unei curse.

ALEGE PACHETUL SAFETACHO CARE SE POTRIVEŞTE FLOTEI TALE AUTO


Tahograful analog

Tahograful analog funcționează pe baza unor legături mecanice la cutia de viteze. Pe acest tip de tahograf nu se poate monta un sistem de limitare a vitezei, de aceea treptat acesta este înlocuit cu tahograful digital.

Un tip de dispozitiv analog este tahograful cu disc. O diagramă este introdusă în tahograf la începutul traseului și trebuie scoasă la finalul zilei de lucru. Aceste diagrame se păstrează de către șofer timp de 28 de zile calendaristice, după care trebuie predate la managerul de flote auto sau direct angajatorului. Pe tahografele analoage se trec manual timpii de odihnă sau alte activități în afară de cele de condus.  


Tahograful electronic

Informația este transferată printr-un cablu electric de la impulsor la tahograf. Impulsorul generează impulsuri care sunt transformate în date de către tahograf. Modelul 1318 este dispozitivul electronic care înregistrează automat timpii de lucru.

Tahografele analogice sau cele electronice nu facilitează instalarea de limitatoare de viteză, iar acuratețea cu care acestea transmit informații este mai scăzută. Treptat acestea sunt înlocuite de tahografele digitale deoarece permit înregistrarea vitezei, staționările, timpii de odihnă și descărcarea datelor mai rapid printr-un program special.

Care sunt timpii de conducere și odihnă?

Legislația europeană a trasat o serie de reglementări în ceea ce privește timpii de lucru și perioada efectivă de condus neîntrerupt.

Zilnic un șofer poate să conducă 9 ore, iar un șofer de tir poate conduce maxim 4 ore și 30 de minute cu o pauză de minim 45 de minute.

Săptămânal un șofer are voie să conducă maxim 56 de ore, iar perioada de șofat nu trebuie să depășească 90 de ore pe o perioadă de 2 săptămâni consecutive.

Timpul acordat zilnic pentru repaus este de minim 11 ore, iar săptămânal de 45 de ore.

Tahograful digital este dispozitivul care păstrează în memoria sa internă toate detaliile unei călătorii și modul de condus al șoferului. Acesta oferă și posibilitatea de printare a informației, dar este mai ales util pentru descărcarea, arhivarea și prelucrarea datelor care a devenit și o obligație legală.

 Click me

Topics: optimizare costuri, optimizare cheltuieli flota