Din postura de pionieri în aria telematicii în România, cu o experiență și o dezvoltare continuă de peste două decenii, am ajuns să ne punem niște întrebări la care suntem siguri că și mulți dintre dumneavoastră v-ați mai intersectat gândul:
- Pe unde circulă transportatorul român? În ce țări și în ce proporție?
- Dar transportatorii străini?
- Care este situația curentă în ceea ce privește taxele de drum pe Ungaria?
- Ce se schimbă pe Bulgaria din 1 martie 2020?
- Traficul transportatorilor în Europa: România vs Ungaria & Bulgaria
Ca să putem analiza corect cele de mai sus, este necesară o bază solidă de date și eșantioane statistice care să poată fi considerate relevante, oferind marje de eroare de până în 2%.
SafeFleet vine cu analizele și răspunsurile aferente, grație portofoliului intern și internațional deservit cu sisteme de monitorizare și de taxare automată a infrastructurii rutiere pe Ungaria.
Tranziturile transportatorului român
Proporția transporturilor interne raportate la totalul tranziturilor a fost de aproximativ 48% în 2018, iar în 2019 a existat un trend crescător ajungând la 53%. Pe internațional, în Europa traficul transportatorului român este după cum urmează:
Tranziturile transportatorilor străini
Chiar dacă SafeFleet are clienți din 22 țări, vom utiliza doar acele țări unde eșantionul statistic este suficient pentru a putea fi reprezentat și anume Ungaria, Polonia și Macedonia.
Tranziturile transportatorului ungar
Proporția transporturilor interne raportate la totalul tranziturilor a fost de aproximativ 56.5% în 2018, iar în 2019 această proporție a crescut la 63%. Pe internațional, proporția tranziturilor transportatorului ungar este:
Tranziturile transportatorului polonez
Proporția transporturilor interne raportate la totalul tranziturilor a fost de aproximativ 53.5% în 2018, iar în 2019 această proporție a suferit o mică scădere la 52.5%. Pe internațional, proporția tranziturilor transportatorului polonez este ilustrată mai jos:
Tranziturile transportatorului macedonean
Proporția transporturilor interne raportate la totalul tranziturilor a rămas aproximativ la fel în 2018 și 2019, în jurul valorii de 50%. Pe internațional, proporția traficului transportatorului macedonean este următoarea:
Citește și: Sistemul automat OBU One pentru o plată simplă și rapidă
Taxa de drum pentru Ungaria - Situația actuală
Taxa de drum pentru Ungaria la vehiculele peste 3.5 tone poate fi achiziționată manual prin tichete bazate pe rută proiectată (achiziție online sau fizic din benzinării și de la autoritatea de drumuri ungară), dar și automat prin dispozitive OBU, furnizate de parteneri autorizați ai companiei naționale de drumuri maghiare (NUSZ). Sistemul este unul pre-pay, taxele achitându-se în avans la achiziționarea tichetelor manuale sau prin alimentare de cont în cazul plăților automate prin OBU.
Pentru 2019 datele oficiale urmează să fie făcute publice până la finalul lunii martie însă pentru 2018, vânzările taxelor de drum pe Ungaria s-au ridicat la valoarea de 725.400.000 Euro. Din această sumă, aproximativ 52% a fost generată de vehicule străine (din afara Ungariei), cel mai important contributor la bugetul maghiar fiind transportatorul român. Distribuția contribuțiilor străine este următoarea:
Taxa de drum în Bulgaria - noutăți 2020
În Bulgaria, sistemul de achiziție este unul manual în momentul de față însă există proiect de lege adoptat care impune și adoptarea unui sistem electronic automat, începând cu 1 Martie 2020. Practic, este o copie a sistemului maghiar care s-a dovedit a fi extrem de eficient și începând cu această dată, transportatorii care utilizează vehicule de peste 3.5 tone vor putea utiliza plata automată a taxei de drum prin dispozitive OBU.
Sistemul de plată a taxei de drum pentru Bulgaria va fi similar celui din Ungaria, și anume pre-pay, prin plată în avans sau alimentare de cont.
Citește și: OBU All-In-One, plata unică a taxelor de drum pentru tranzitul Europei
Taxe de drum în România - rămânem în urmă?!
România cu o infrastructură rămasă mult în urmă, prezintă în momentul de față 857.5 km de autostradă cam cât avea Polonia în urmă cu un deceniu. Sigur nu ne putem compara momentan cu Ungaria care, chiar dacă este o țară cu o suprafață mult mai mică, are în prezent aproape dublul kilometrilor noștri, în speță 1630.
Totuși, stăm mai bine decât Bulgaria care are 807.2 km dați în utilizare și totuși rămânem în urmă din punct de vedere al modernizării sistemului de taxare, al digitalizării. Este România pregătită să adopte un sistem modern de taxare similar cu cel existent în Ungaria și care urmează să fie introdus luna aceasta și în Bulgaria? Sau mai corectă ar fi întrebarea dacă își dorește România un asemenea sistem? Cert este că există potențial enorm din toate punctele de vedere, dar parcă în loc să ne apropiem de normele și standardele moderne și eficiente, parcă lăsăm discrepanțele să se facă și mai mari.
Să privim totuși cu optimism, aderarea Bulgariei la acest sistem poate servi ca un imbold pentru noi, iar o mobilizare în acest sens ar putea fi mai aproape decât pare!
SafeFleet este partener autorizat al autorității maghiare pentru furnizarea de dispozitive OBU și de servicii de taxare a infrastructurii rutiere maghiare încă de la apariția acestui sistem (2013) și este în curs de autorizare și pentru plata automată a infrastructurii rutiere din Bulgaria. Fiind pioneri în acest domeniu putem promite că vom veni cu soluții și pentru România odată ce această modernizare va avea loc și la noi.