Transportul este, fără îndoială, o activitate economică indispensabilă oricărei afaceri. În 2019, transformarea digitală a avut un impact puternic asupra activității din sectorul transporturilor, iar fluctuațiile economice au determinat modul în care acestea au prosperat.
În acest articol, aruncăm o privire asupra statisticilor care au definit domeniul transporturilor rutier de mărfuri în anul 2019 și vorbim despre tendințele pentru 2020.
Care au fost principalele ramuri din sectorul transporturilor la nivel internațional și cota lor de piață?
1. Transportul logistic cu camioane - 35%2. Transportul terestru - 26%
3. Transportul maritim - 17%
4. Transportul aerian - 14%
5. Transportul feroviar - 4%
Care au fost cele mai mari provocări ale transportatorilor logistici?
- Competiția: 26,9%
- Creșterea economică stagnantă: 21,2%
- - Scăderea valorii mărfurilor pe piață: 19.2%
- - Costurile cu forța de muncă: 7,7%
- - Evoluția tehnologiei: 6.7 %
Contextul internațional pentru transportul logistic și de mărfuri în 2019:
- Companiile de transport de mărfuri din Europa cu mai puțin de 50 de lucrători au reprezentat aproape două treimi din veniturile totale ale pieței rutiere europene
- Companiile cu peste 250 de angajați au reprezentat aproximativ 10% din veniturile totale
- Șoferii de camion au parcurs peste 29 de miliarde de kilometri cu camioanele goale sau parțial goale
- Transportul terestru, segmentul dominant de marfă rutieră, a controlat aproape o treime din totalul cheltuielilor logistice globale (1972.9 miliarde USD)
- Rata retururilor pentru comenzile online a fost între 25 și 50%
- Cheltuielile cu logistica în Europa a reprezentat mai mult de 15% din totalul cheltuielilor logistice globale
(Sursa info: https://financesonline.com/transportation-industry-statistics/)
Citește și: OBU All-In-One, plata unică a taxelor de drum pentru tranzitul Europei
Situația transporturilor rutiere de mărfuri din România
Conform INSSE (Institutul Național de Statistică) volumul de transport de mărfuri în semestrul 1 din 2019 a cunoscut un trend ascendent, înregistrând o creștere cu 2,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
În primele 6 luni ale anului au fost transportate 113.897 mii de tone de mărfuri, 75,3% fiind înregistrate la nivel național. Pe cale rutieră au fost transportate 30.395 de milioane de tone de mărfuri pe kilometru.
O proporţie de 94,3% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din State Membre ale Uniunii Europene ṣi 93,7% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinaţie State Membre ale Uniunii Europene.
Cele mai mari cantităţi de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Italia (13,5%) şi Ungaria (13,1%). În privinţa încărcărilor, 20,2% din volumul mărfurilor au avut ca destinaţie Germania, 16,8% Ungaria şi 12,4% Italia.
Germania a fost țara în care România a realizat cele mai multe transporturi rutiere internaționale de mărfuri în 2019.
Legislația care va influența mult sectorul transporturilor rutiere de mărfuri românești în următoarea perioadă este Pachetul de Mobilitate 1, pe baza căruia au existat o serie de dezbateri pe parcursul întregului an 2019. Pe 12 decembrie 2019 UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România) a anunțat că transportatorii români vor fi excluși din piața europeană de transport mărfuri.
Pachetul de Mobilitate 1 restricționează libera circulație a transportatorilor rutieri de mărfuri români în UE și vizează următoarele reguli, cu aplicabilitate peste 10 ani:
- Obligația întoarcerii camionului acasă la 8 săptămâni
- Introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului (cooling off) de 4 zile
- Aplicarea forțată a Regulamentului Roma I firmelor de transport rutier
Tendințe în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri în 2020
Digitalizarea va fi în continuare un punct de cotitură pentru companii, în anii ce vor urma. Specialiștii din domeniu anunță următoarele trenduri în domeniul transporturilor:
- Electrificarea a tot mai multe flote auto
- Posibilitatea de insolvență pentru unele companii din sectoarele care nu vor mai solicita transportul bunurilor
- Îmbunătățirea tehnologiei și implementarea de sisteme de monitorizare GPS și în companiile mici și mijlocii
- Fuziunea companiilor pentru extinderea operațiunilor la nivel național și internațional
- Migrarea spre vest a companiilor românești din cauza restricțiilor Pachetului de Mobilitate 1
- Dacă piața de transporturi va cunoaște un declin (care a început să se simtă în anul 2019), companiile de transport cu camioane vor fi nevoite să scadă prețurile de livrare
- Creșterea prețului carburanților va afecta direct activitatea și productivitatea flotelor auto
(Sursa: https://linchpinseo.com/trends-trucking-and-transportation-industry/)
Indiferent de schimbările ce vor avea loc pe piața transporturilor rutiere de mărfuri, SafeFleet continuă să fie un partener de încredere pentru gestiunea flotelor auto de orice dimensiune. Planurile noastre pentru 2020 sunt acelea de a îmbunătăți serviciile pentru toți clienții noștri și de a oferi tot mai multe soluții inovatoare pentru îndeplinirea cerințelor acestora și ale pieței.