După cum am văzut într-un articol anterior, țările membre ale Uniunii Europene trebuie să adopte în legislația națională prevederile directivelor și regulamentelor instituțiilor europene. Cu toate acestea, statele beneficiază de diverse grade de libertate în interpretarea regulilor respective. Totodată, în cele mai multe cazuri Uniunea Europeană stabilește un cadru legislativ general, rămânând la latitudinea fiecărui stat membru modul specific de aplicare a acelui cadru în legislația națională.
Aceste aspecte au dus la existența a numeroase reguli care afectează diferit transportatorii de marfă de la țară la țară, atunci când se efectuează transporturi internaționale pe teritoriul UE. Puteți citi în continuare o selecție a celor mai semnificative legi pentru transportatori din diverse state ale Uniunii Europene. Cele mai multe din acestea conțin cerințe specifice privind detașarea și remunerarea șoferilor în alte state membre.
Pachetul de Mobilitate 1, recent adoptat de către Parlamentul European, și care în prezent așteaptă aprobarea Consiliului, va încerca armonizarea anumitor norme referitoare la detașarea șoferilor, începând cu 18 luni după data intrării în vigoare (septembrie 2020) - puteți consulta textul de primă lectură aici.
Legislația transportului rutier în Franța
Legea Macron privind detașarea personalului din transport în Franța
Angajatorii cu activitate în transport internațional (transport de bunuri sau persoane, cabotaj) care detașează personal (șoferi) pe teritoriul francez trebuie să completeze o declarație de detașare pe platforma online Sipsi, pentru fiecare șofer. Dacă nu se completează această declarație, transportatorul poate fi obligat la plata unei amenzi administrative de 4000 de Euro pentru fiecare șofer nedeclarat.
Transportatorii care detașează șoferi în Franța trebuie, de asemenea, să plătească șoferii pe perioada detașării conform normelor franceze privind salariul minim. Începând cu martie 2020, pentru șoferii de camioane de peste 3,5 tone, acesta este 10,39 euro brut/orã. Salariul orar variază, însă, în funcție de vechime, astfel:
1) la încadrare - 10,39 euro brut/oră
2) după doi ani de vechime - 10,5978 euro brut/ora (+2%)
3) după 5 ani de vechime - 10,8056 euro brut/oră (+4%)
4) după 10 ani de vechime - 11,0134 euro brut/oră (+6%)
5) după 15 ani de vechime - 11,2212 euro brut/oră (+8%)
În plus, șoferii detașați beneficiază și de prevederile legislației franceze privind orele de lucru și repaus - puteți consulta mai multe detalii despre acestea aici.
Transportatorii trebuie să poată face oricând dovada respectării acestor reguli, prin documentele aferente - cerere de detașare, documente de reprezentare, contractul de muncă al șoferului detașat, dovada plății salariului, etc.
Citește și: Studiu SafeFleet - Traficul transportatorilor și taxele de drum la început de 2020
Legislația transportului rutier în Germania
Legea MiLoG - privind salariul minim & Legea AentG - privind detașarea angajaților
Pentru detașarea lucrătorilor în Germania, angajatorii străini au următoarele obligații:
- Să înregistreze online angajații detașați în Germania, utilizând portalul online dedicat - puteți găsi aici mai multe detalii despre declarațiile în Meldeportal;
- Să includă în notificare toate operațiunile dintr-o perioadă de până la 6 luni;
- Să asigure plata șoferilor detașați cu un salariu minim de 9,35 Euro pe oră, pentru perioada lucrată în Germania (de la 1 Ianuarie 2020);
- Să respecte legislația germană referitoare la orele de lucru și repaus, care includ nu doar timpii de condus, ci și încărcarea/descărcarea, pauzele, repausul legal etc.
Pe lângă legile de mai sus, transportatorii trebuie să urmărească și alte reguli sau restricții temporare sau regionale. Ca exemplu, în Germania se aplică restricții suplimentare de vară privind circulația pe diverse autostrăzi, între 1 iulie și 31 august, sâmbăta între 7am și 8pm.
Unele din aceste restricții au fost suspendate anul acesta, în contextul pandemiei Covid-19, însă altele se vor aplica în continuare - puteți afla mai multe detalii din acest document.
Legislația transportului rutier în Belgia
Șoferii detașați care efectuează operațiuni de cabotaj în Belgia trebuie înregistrați în platforma online LIMOSA. Pentru șoferii astfel înregistrați, transportatorul trebuie să aloce și un reprezentant dedicat transmiterii de informaţii despre salarii şi condiţii de muncă către autoritățile belgiene. Șoferul va trebui, de asemenea, să păstreze o copie a declarației de detașare la bord.
Șoferii care efectuează transporturi internaționale și/sau doar tranzitează Belgia nu trebuie înregistrați în LIMOSA.
Salariul minim pentru șoferii transportatori este de 12,2370 EUR brut pe oră, sau 1860,02 EUR pe lună fără alte compensaţii, însă acesta poate varia în funcție de vechimea în muncă, timpul de lucru și respectiv timpul disponibil, și compensații pentru diverse aspecte speciale (ex. ARAB).
Puteți consulta detaliile privind diversele niveluri ale salariilor în Belgia în această bază de date a autorităților belgiene.
În plus, în Belgia este interzisă efectuarea perioadei de repaus săptămânal normală a șoferilor în cabina vehiculului (această prevedere va fi inclusă și în legislația europeană, odată cu intrarea în vigoare a Pachetului de Mobilitate 1).
Citește și: OBU All-In-One, plata unică a taxelor de drum pentru tranzitul Europei
Legislația transportului rutier în Austria
Austria aderă la Directiva 2014/67/UE privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier, care va fi însă extinsă și clarificată prin noul Pachet de Mobilitate 1.
Transportatorii străini trebuie să:
- înregistreze în sistemul austriac cursele pentru această țară;
- se asigure că șoferul are la bordul vehiculului dovada acestei înregistrări alături de contractul de muncă tradus în limba germană și documentele care atestă venitul salarial din luna anterioară deplasării.
Salariul care trebuie acordat șoferilor în Austria variază în funcție de categoria vehiculului condus și de vechimea în muncă. La 1 ianuarie 2020 salariile minime în Austria au fost crescute cu 2,5%, astfel încât în prezent se aplică următoarele:
- Șoferi de vehicule de până la 3,5 tone: 1.591,60 euro/lună
- Șoferi de camioane articulate: 1.671,18 euro/lună
- Șoferi de vehicule care transportă mărfuri periculoase: 1.710,97 euro/lună
- Șoferi de vehicule care aprovizionează benzinăriile: 1.802,66 euro/lună
Salariul este crescut cu 100% pentru orele lucrate în intervalul 8pm - 5am. Mai multe detalii aici.
Legislația transportului rutier în Italia
Decretul legislativ 136/2016 obligă transportatorii străini care detașează personal pentru activități pe teritoriul Italiei să:
- transmită informațiile privind șoferul și vehiculul către autorități prin platforma online a Ministerului MunciI;
- declarația trebuie să conțină: compania, personalul detașat, perioada exactă a detașării și datele de identificare ale reprezentantului companiei în relația cu autoritățile italiene.
Puteți afla toate detaliile și iniția trimiterea declarației pe portalul Distacco transnazionale.
Citește și: Destinații multiple - noua dezvoltare din cadrul modulului SafeConnect
Legislația transportului rutier în Olanda
Legea WagwEU (Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de EU) și Legea WAS (Wet Aanpak Schijnconstructies)
Începând cu martie 2020, toate companiile care detașează angajați în Olanda trebuie să declare următoarele date în portalul dedicat pentru notificare:
- Persoana care face declarația;
- Datele companiei;
- Persoana de contact în Olanda, conform Articolului 7 al WagwEU;
- Datele clientului (beneficiarul serviciului oferit de companie în Olanda);
- Sectorul de activitate;
- Adresa/locul unde vor fi efectuate serviciile;
- Durata activității în Olanda (estimată);
- Datele de identificare ale persoanei responsabile de plata salariilor;
- Identitatea angajaților detașați;
- Declarația A1 sau alte dovezi ale achitării contribuțiilor sociale pentru angajați (și unde se fac aceste plăți).
Șoferii detașați în Olanda beneficiază de toate drepturile acordate prin legislația olandeză a muncii privind salariul minim, orele de odihnă, condițiile de lucru ș.a.m.d. Puteți afla toate detaliile despre aceste prevederi aici.
Respectarea tuturor legilor aplicabile atât la nivel european cât și național, în diversele state membre, vă va asigura desfășurarea fără probleme a activităților de transport în țările respective și va contribui la bunăstarea și motivarea șoferilor flotei. Sperăm că vă vor fi de folos informațiile de mai sus, și nu uitați să căutați întotdeauna informații corecte și recente.