Munca șoferilor de camioane este grea și plină de riscuri. Să fii șofer profesionist, mai ales în contextul actual al pandemiei COVID-19, implică expunerea la multe pericole și cere multă responsabilitate, întrucât întreaga economie depinde de continuarea neîntreruptă a operațiunilor de logistică, distribuție și transporturi în general.
Care sunt principalele riscuri la care sunt expuși șoferii transportatori și ce soluții există pentru a reduce aceste riscuri astfel ca ei să-și poată continua în siguranță activitatea? În cele ce urmează, vom oferi câteva răspunsuri la aceste întrebări.
Riscurile derivate din specificul activității
Munca unui șofer profesionist este solicitantă pentru organism, atât fizic, cât și mental. Șoferii stau în poziții fixe pe perioade lungi de timp, conducând neîntrerupt până la 5-6 ore, ceea ce pe termen lung poate avea consecințe negative asupra sănătății.
Pe lângă șofat, însă, ei sunt de multe ori implicați și în alte activități cu diverse riscuri de accident: încărcarea sau descărcarea mărfurilor transportate, cuplarea/decuplarea remorcilor, mentenanța vehiculelor și altele.
Anumite studii au arătat chiar că multe accidente de muncă în rândul șoferilor de camioane sunt cauzate de căderile de la înălțimea cabinei sau platformei.
În plus, șoferii care transportă substanțe sau bunuri periculoase au un grad de risc suplimentar iar responsabilitatea lor este cu atât mai mare.
Pandemia COVID-19 a adăugat, desigur, noi provocări pentru șoferi. Pe lângă riscul de infectare cu virusul, șoferii se pot confrunta acum și cu accesul limitat la spațiile de servicii (toalete, unități alimentare, etc.) de-a lungul coridoarelor de transport pe care trebuie să le urmeze, interdicția părăsirii cabinei pentru efectuarea repausului obligatoriu, sau timpi foarte mari de așteptare la punctele de trecere a frontierelor.
Citește și: Modificări legislative care afectează transportatorii în contextul COVID-19
Atenție la riscurile de accidente rutiere în această perioadă de criză COVID-19
Oboseala șoferilor este un factor care contribuie semnificativ la cauzarea a cel puțin 20% din accidentele în care sunt implicate vehicule transportatoare de marfă.
Reglementările europene instituite pentru a asigura un timp de odihnă suficient pentru șoferi și a reduce oboseala și riscurile de accident au suferit, în contextul pandemiei COVID-19, derogări ce permit acum condusul neîntrerupt până la 5,5h și un maxim de 11 ore de condus pe zi (de la limita de 9 ore anterioară).
Aceste modificări au crescut solicitarea fizică și mentală a șoferilor, mărind astfel riscurile de accidente. Iar consecințele nefaste ale accidentelor rutiere sunt bine cunoscute - întârzieri ale livrărilor, daune ale vehiculelor sau mărfurilor transportate, vătămări corporale ale șoferilor și pasagerilor sau, în cel mai nefericit caz, pierderi de vieți omenești.
Citește și: Tot ce trebuie să știi despre tahograful digital în 2020
Penele și defecțiunile
Indiferent de cât de bine întreținută este o flotă auto, vehiculele se vor confrunta la un moment dat cu pene sau defecțiuni.
Acestea pot avea numeroase cauze: drumuri defectuoase, condiții meteo aspre, suprasolicitarea vehiculului pentru ca transportul să se încadreze în termene limită foarte dure, neînlocuirea la timp a unor piese, ș.a.m.d.
Astfel de incidente pot cauza stres și riscuri în plus pentru șoferi, precum și pierderi importante pentru compania transportatoare sau clienții deserviți de aceasta, dacă termenele de livrare și calitatea mărfurilor au de suferit.
Siguranța personală și a vehiculelor
Accesul la parcări sigure este o problemă care persistă încă dinaintea crizei generate de pandemia COVID-19. Conform unor statistici, anul trecut existau în Europa numai 57 de parcări securizate certificate pentru transportatori, și 500 de zone de parcare considerate sigure.
În aceste condiții, dacă parchează în zone nesigure, șoferii se pot confrunta cu furturi sau distrugeri ale vehiculelor sau mărfurilor transportatea, sau își pot vedea chiar propria siguranță pusă în pericol.
Ce soluții există pentru diminuarea riscurilor suportate de șoferii profesioniști în timpul crizei COVID-19?
Managerii și proprietarii de flote auto au la dispoziție o serie de acțiuni și soluții tehnice pe care le pot implementa pentru a păstra siguranța șoferilor și continuitatea transporturilor în noul climat socio-economic. Astfel de măsuri ajută nu doar la bunăstarea șoferilor și a societății în general, ci și la eficiența și succesul companiilor transportatoare pe termen lung.
1. Respectarea tuturor reglementărilor în vigoare care vizează activitatea șoferilor
Acestea pot include, dar nu sunt limitate la:
- Dotarea tuturor șoferilor cu echipamentele de protecție personală necesare - măști pentru față, dezinfectanți, mănuși.
- Dezinfectarea la intervale bine stabilite a vehiculelor și stațiilor de încărcare/descărcare, etc.
- Dotarea șoferilor cu toate documentele și avizele necesare pentru a-și putea finaliza traseele fără incidente.
- Asigurarea că toate vehiculele flotei urmează rutele obligatorii agreate.
Această din urmă măsură necesită, desigur, folosirea unei platforme telematice care permite monitorizarea prin GPS a deplasărilor vehiculelor și comunicarea cu șoferii în real-time, precum cea oferită de SafeFleet.
2. Urmărirea respectării perioadelor de condus și odihnă ale șoferilor
După cum menționam mai sus, oboseala acumulată de șoferi în urma condusului pentru perioade îndelungate de timp constituie un factor important de risc cu privire la accidentele rutiere. Pentru a preîntâmpina accidentele - și costurile semnificative pentru companie care decurg din acestea - managerii de flote trebuie să poată urmări datele din tahografele instalate în vehicule, care arată în detaliu activitatea șoferilor și pauzele luate de aceștia (sau nu).
Spre exemplu, pachetele SafeTacho de la SafeFleet permit managerilor de flote să:
- Descarce și acceseze rapid, de la distanță, datele din tahograf - prin pachetul Tacho Download
- Urmărească în timp real starea șoferului (disponibil / conduce / lucrează / se odihnește), timpul rămas până la următoarea pauză, etc. - prin pachetul Tacho RealTime
- Ofere către autorități informații complete despre activitățile șoferilor, indiferent de țările pe care aceștia le tranzitează - prin pachetul TachoDriver.
3. Rutarea eficientă a vehiculelor în tranzit pe perioada pandemiei COVID-19
Pandemia COVID-19 a generat o avalanșă de măsuri mai mult sau mai puțin coordonate între state, care încearcă să minimizeze răspândirea infectărilor. Prin urmare, multe puncte de trecere a frontierelor au fost închise, iar vehiculele transportatoare de marfă sunt obligate să urmeze anumite trasee între destinații, devierile de la acestea fiind aspru sancționate.
Aceste restricții au dus în multe cazuri și la prelungirea timpilor de așteptare la granițe, precum și la limitarea accesului șoferilor transportatori la diverse servicii esențiale (toalete, unități alimentare etc.).
În aceste condiții, folosirea unei soluții eficiente de rutare a vehiculelor flotei a devenit cu atât mai importantă. Funcționalitățile de rutare a traseelor oferite de platforma SafeFleet pot ajuta administratorii flotelor să:
- Optimizeze automat rutele, ținând cont de restricțiile aplicabile în diverse regiuni, timpii de așteptare la granițe, puncte de interes sau alte variabile (condiții de trafic, drumuri închise, etc.)
- Aleagă traseele ideale pentru economisirea combustibilului și respectiv încadrarea în termenele de livrare agreate.
- Adapteze rapid operațiunile când apar schimbări în program - în funcție de noi comenzi primite, numărul de șoferi disponibili, orele de lucru, etc.
- Reducă costurile de livrare cu până la 30% și respectiv să îmbunătățească timpul de livrare cu până la 30%.
Citește și: Tot ce trebuie să știi despre vigneta în Ungaria
4. Remedierea rapidă a defecțiunilor
Accesul la un serviciu non-stop de asistență în caz de avarie sau accident poate face diferența între păstrarea sau pierderea clienților. Cum defecțiunile sunt imposibil de evitat, este important ca șoferii flotei să știe că se pot baza pe un ajutor rapid și eficace, astfel încât să-și poată relua cursa în cel mai scurt timp după incident.
Un astfel de serviciu este oferit și de către SafeFleet, în cadrul pachetului de Siguranță. Prin parteneriatul cu A24, putem ajuta orice vehicul în caz de pană, accident sau alte avarii. Vehiculul afectat va fi reparat pe loc sau, dacă reparația nu este posibilă imediat, va fi tractat la cel mai potrivit service, iar șoferul sau alte persoane de la bord vor beneficia și ele de transport.
5. Măsuri pentru securitatea șoferilor și vehiculelor
Pentru a preîntâmpina furturile și a asigura asistență rapidă șoferilor confruntați cu diverse incidente, flotele auto pot implementa măsuri suplimentare de securitate. De exemplu, serviciile de Siguranță oferite de SafeFleet includ:
- Buton de panică - un buton fizic instalat la îndemâna șoferului, în cabină, care îi permite să anunțe instantaneu administratorul de flotă în caz de urgență. Indiferent de natura urgenței, vehiculul va fi localizat imediat iar administratorul de flotă poate lua măsurile necesare sau solicita ajutorul altor servicii de urgență.
SafeFleet oferă și aplicația mobilă SafePush, care, printre alte funcționalități, poate înlocui instalarea butonului fizic de panică cu unul virtual, în aplicație.
- Imobilizarea vehiculului - dacă un vehicul din flotă este raportat ca furat, acesta poate fi localizat și imobilizat de la distanță, direct din platforma SafeFleet.
În concluzie, există soluții pentru diminuarea riscurilor și provocărilor cu care se confruntă șoferii profesioniști și flotele auto, iar implementarea lor nu ar trebui ignorată, mai ales în contextul actual, de criză COVID-19. În funcție de nevoile actuale ale firmei tale, noi îți stăm alături cu propuneri și servicii personalizate.