Cum a evoluat transportul rutier de mărfuri în 2020 și care sunt tendințele pentru 2021

Scris de: SafeFleet in data de: 12.03.2021 16:25:29

Tendinte in transportul rutier de marfuri in 2021

Criza provocată de COVID-19 a afectat semnificativ toate sectoarele economiei, inclusiv transportul de mărfuri. De pildă, cifra de afaceri raportată de companiile cu activități de transporturi s-a diminuat cu 2,8% în primele 11 luni ale anului 2020, potrivit datelor INS. Cu toate acestea, volumul mărfurilor transportate a crescut cu 3,1%, în timp ce parcursul mărfurilor a scăzut cu 10,3%, față de perioada similară a anului 2019. 

Așadar, transporturile rutiere au trecut prin mari schimbări pe parcursul anului trecut. În continuare vom vorbi despre acestea, dar și despre trenduri în transport în anul 2021.

Schimbările în transportul rutier de mărfuri în 2020

 

Pachetul de mobilitate

Una dintre principalele schimbări pe piața transporturilor în 2020 a fost adoptarea de către Parlamentul European a pachetului de mobilitate pentru transportatori. Acesta a intrat în vigoare în septembrie anul trecut, iar principalele noutăți pe care le aduce sunt: regulamentul (CE) nr. 561/2006 ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal, dar și regulamentul (UE) nr. 165/2014 cu privire la tahografe.

Astfel, pachetul de mobilitate prevede obligativitatea transportatorilor de a se întoarce la fiecare opt săptămâni acasă, în statul membru din care au primit autorizația pentru transport. În Franța, spre exemplu, șoferii și companiile care nu respectă legea privind perioadele de repaus riscă să plătească o amendă de 30.000 de euro sau chiar să ajungă la închisoare pe o perioadă de un an.

Citește și: Ce obligații aduce Pachetul de Mobilitate 1 pentru transportatori și când vor intra în vigoare

 

Impactul Brexit-ului asupra industriei de transport

Schimbări în transportul rutier de mărfuri au avut loc și ca urmare a Brexit-ului. Un număr din ce în ce mai mare de companii de transport de marfă refuză contractele de livrare din Franța în Marea Britanie, iar acest lucru a dus la creșterea prețurilor de transport în prima lună anului. 

 

Noutăți transport rutier de mărfuri: restricțiile de circulație

Pandemia, Brexit-ul, dar și alte schimbări legislative au dus la multiple restricții de circulație. Pe teritoriul UE se aplică mai multe tipuri de restricții, unele sunt permanente, iar altele sunt impuse pe anumite perioade. Spre exemplu, Germania aplică în zilele de duminică și de cele de sărbători legale restricții de circulație pentru camioanele de peste 7,5 tone și cele cu remorci.

Totodată, cei care tranzitează Norvegia din țările “roșii” trebuie să se înregistreze înainte de a trece frontiera în termen de 72 de ore înainte de sosirea în țară.

În plus, numeroase țări europene au reintrodus controalele la frontieră în ultimele două luni, încercând să limiteze transmiterea Covid-19 în rândul populațiilor lor. Aceste măsuri cauzează, desigur, întârzieri semnificative în traficul rutier prin punctele de trecere a frontierelor către Ungaria, Germania, Belgia, Austria, Spania și multe altele.


Citește și: Resticțiile de circulație pentru camioane în UE

 

Întârzieri la trecerile de frontieră

Restricțiile și măsurile luate împotriva răspândirii COVID-19 au pus în dificultate transportatorii, căci au intervenit întârzieri la trecerile de frontieră, iar asta a dus la timp mai lungi de livrare a mărfurilor.

Spre exemplu, la începutul acestui an, în Germania au intrat în vigoare noi reguli privind accesul străinilor în țară. Cei care intră pe teritoriul Germaniei din țări în care s-au răspândit tulpinile noi ale virusului Sars-Cov-2 sau din țări în care rata de infecție în ultimele șapte zile este de 200 de persoane la 100.000 de locuitori trebuie să se înregistreze electronic, înainte să treacă frontiera, apoi să prezinte un test COVID-19 negativ sau să stea 10 zile în carantină.

De asemenea, șoferii de camioane care vin din Marea Britanie în Danemarca și Olanda, trebuie să prezinte un test COVID-19 negativ. Vestea bună este că șoferii vehiculelor grele de marfă se pot testa gratuit în cele 35 de locații puse la dispoziție pe teritoriul Marii Britanii.

Și autoritățile din Franța le-au impus șoferilor care vin din Marea Britanie să prezinte la frontieră un test rapid cu rezultat negativ.

 

Cum stăm la capitolul infrastructură

Potrivit Raportului Forumului Economic din 2019, România se situa pe locul 119 din 141 de țări analizate în ceea ce privește calitatea infrastructurii rutiere, potrivit Programului Operațional de Transport 2021-2027. 

În ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă, România se situează pe ultimul loc în Europa. Deficitul de infrastructură duce la o slabă interconectare a principalelor centre economice şi urbane şi cu alte noduri de transport intermodal, precum sunt porturile şi aeroporturile.

Potrivit Programului Operațional de Transport 2021-2027, sunt necesare investiții solide atât la nivelul drumurilor naționale, cât și cele județene. Strategia programului presupune finalizarea tronsoanelor rutiere și continuarea investițiilor în dezvoltarea rețelei TEN-T centrale și globale pentru asigurarea accesibilității la piețele internaționale, cu scopul de a reabilita și moderniza drumurile naționale ce asigură o legătură cu zonele cu o accesibilitate redusă.  

 

Tendințe transport rutier de mărfuri - de la scăderi în 2020 la creșteri în 2021?

Impactul pandemiei se vede, mai ales, în statistici. Potrivit UNTRR, veniturile transportatorilor au scăzut cu 40% în perioada pandemiei, iar numărul contractelor noi s-a diminuat chiar cu până la 90% în anumite cazuri. 

De asemenea, conform estimărilor unui raport realizat de Transport Intelligence (TI), transportul rutier de marfă din Europa a scăzut cu 6% în 2020. Cu toate acestea, cei de la TI preconizează că industria transporturilor va crește în medie cu peste 3% pe an, în următorii trei ani, valoarea pieței ajungând la 378,1 miliarde de Euro la finalul lui 2024. 

 

Cum ajută SafeFleet transportatorii în  2021? 

SafeFleet oferă servicii variate care te ajută să administrezi mai ușor flota companiei. Unul dintre principalele avantaje oferit de SafeFleet este eficientizarea operațiunilor de administrare a flotei auto: spre exemplu, foile de parcurs se generează automat de aplicația SafeFleet, de unde poți deduce TVA-ul aferent combustibilului. 

Mai mult, în această perioadă, în care lucrurile se schimbă de la o zi la alta, este important să fii la zi cu cerințele legislative. Cu ajutorul rapoartelor de activitate ROI, puse la dispoziție de SafeFleet poți să afli oricând câte vehicule au fost într-o regiune de interes, distanțele parcurse sau durata de activitate. Beneficiezi de alertele Geofence, dar și de accesarea rapidă de la distanță a datelor din tahograful digital.

Nu în ultimul rând, cu ajutorul serviciilor oferite de SafeFleet, îți poți reduce atât costurile cu combustibilul, cât și cele cu operațiunile administrative. 

Contactează acum echipa SafeFleet pentru a găsi cel mai bun pachet de servicii pentru nevoile tale!

New call-to-action

 

Topics: Legislatie europeana transportatori